اشاره
سفر آتی الهام علیاف، رئیسجمهور آذربایجان، به قزاقستان در تاریخ ۲۰ تا ۲۱ اکتبر، فراتر از یک دیدار دیپلماتیک معمول، نقطهعطفی در روابط دو قدرت کلیدی حاشیه خزر است. این سفر که بر پایههای مستحکم خویشاوندی معنوی و تاریخی بنا شده، این بار با تمرکز ویژه بر «عملگرایی اقتصادی» صورت میگیرد. در دستور کار این دیدار، موضوعات استراتژیکی چون انرژی، زیرساختهای دیجیتال و از همه مهمتر، آینده ترانزیت منطقهای قرار دارد. در دورانی که «کریدور میانی» اهمیت روزافزونی مییابد، این نشست مرحله جدیدی از همکاریها را برای اتصال مستقیم منطقه خزر به بازارهای جهانی تعریف خواهد کرد.
در تاریخ ۲۰ و ۲۱ اکتبر، الهام علیاف رئیسجمهور آذربایجان، به دعوت قاسم جومارت توقایف رئیسجمهور قزاقستان، با سفر رسمی به این کشور سفر کرد.
مشارکت استراتژیک
در طول ۳۳ سال روابط دیپلماتیک، قزاقستان و آذربایجان همکاری مستحکم و همهجانبهای را بنا نهادهاند که تقریباً تمام زمینههای توسعه را در بر میگیرد. این شراکت سال به سال بهصورت کیفی تقویت میشود و در یک بستر حقوقی و قراردادی گسترده شامل بیش از ۱۷۰ سند – معاهدات بیندولتی، توافقنامهها، یادداشتهای تفاهم و پروتکلها – بازتاب مییابد.
همکاریها هم در سطح دوجانبه و هم در چارچوب سازمانهای بینالمللی مانند سازمان ملل متحد، سازمان کشورهای ترک (OTS)، سازمان همکاری اسلامی (OIC)، و سیکا (CICA) و غیره توسعه مییابد. مبنای روابط بیندولتی را معاهده مشارکت استراتژیک امضا شده در سال ۲۰۰۵ و اعلامیه ۲۰۲۲ تشکیل میدهند که مسیر تعمیق روابط استراتژیک و گسترش تعاملات متحدانه را تثبیت کرده است.

گفتگوی پویا
در سال ۲۰۲۵، رؤسای جمهور قزاقستان و آذربایجان گفتگوی فعال و ثمربخشی را در سطح عالی حفظ کردند. مسائل همکاری دوجانبه، امنیت منطقهای، تجارت و پروژههای مشترک در جریان مکالمات تلفنی بین قاسم ژومارت توکایف و الهام علیاف در ۱۷ مه و ۱۰ اوت مورد بحث قرار گرفت.
دیدارهای حضوری نیز در چارچوب رویدادهای بینالمللی و ساختارهای منطقهای برگزار شد. در ۱۳ تا ۱۴ ژانویه، رؤسای جمهور در ابوظبی در چارچوب «هفته توسعه پایدار» ملاقات کردند و موضوعاتی مانند محیط زیست، انرژی «سبز» و دیجیتالیسازی را مورد بحث قرار دادند.
در ۲۰ تا ۲۱ مه، آنها در بوداپست در اجلاس غیررسمی سازمان کشورهای ترک (OTS) دیدار کردند و در آنجا درباره ادغام منطقهای و اجرای طرحهای مشترک اقتصادی تبادل نظر شد.
در ۶ تا ۷ اکتبر در قابالا (گابالا)، قاسم ژومارت توکایف به دعوت الهام علیاف در دوازدهمین اجلاس رسمی OTS شرکت کرد. تمرکز اصلی بر نوسازی کریدورهای حمل و نقل و لجستیک، توسعه همکاری در بخش انرژی و دیجیتال، و همچنین هماهنگی تلاشهای کشورهای ترک در عرصه بینالمللی بود.
رشد تجارت و سرمایهگذاری متقابل
تجارت دوجانبه بین قزاقستان و آذربایجان همچنان رشد مطمئنی را نشان میدهد. بر اساس دادههای کمیته گمرک دولتی آذربایجان، در هشت ماهه سال ۲۰۲۵، حجم تجارت به ۵۴۷.۶ میلیون دلار رسید که بیش از سه برابر شاخص مدت مشابه سال گذشته است.
اقلام کلیدی صادرات قزاقستان بهطور سنتی گندم – که حجم آن در ژانویه تا اوت به ۵۷۰.۴ هزار تن (۱۲۱.۵ میلیون دلار) رسید – و نفت و فرآوردههای نفتی (۳۸.۲ میلیون دلار) است که نشاندهنده تقاضای پایدار برای محصولات کشاورزی و انرژی است. برای مقایسه: در سال ۲۰۲۴، کل حجم تجارت ۵۳۳.۴ میلیون دلار بود که کمی کمتر از رکورد سال ۲۰۲۳ یعنی ۵۵۶.۷ میلیون دلار بود.
حضور تجاری فعال هر دو کشور نیز با ساختار کارآفرینی تأیید میشود. تقریباً ۱۵۰۰ شرکت با مشارکت سرمایه آذربایجان در قزاقستان فعالیت میکنند، در حالی که حدود ۱۵۰ شرکت قزاقستانی در آذربایجان ثبت شدهاند. این نشاندهنده علاقه متقابل به گسترش حضور اقتصادی در بازارهای یکدیگر است.
یک پویایی مثبت در تعاملات سرمایهگذاری نیز مشاهده میشود، هرچند با نوساناتی همراه است. از سال ۲۰۰۵ تا سه ماهه اول سال ۲۰۲۵، سرمایهگذاریهای آذربایجان در اقتصاد قزاقستان به ۴۲۴.۶ میلیون دلار رسید که شامل ۳.۸ میلیون دلار سرمایهگذاری شده در سه ماهه اول سال جاری است. قزاقستان نیز به نوبه خود، در همان دوره ۱۵۶ میلیون دلار در آذربایجان سرمایهگذاری کرده است، از جمله ۳۲.۶ میلیون دلار در سال ۲۰۲۴.
این ارقام تأییدکننده علاقه پایدار دو کشور به تعمیق همکاریهای اقتصادی و توسعه پروژههای سرمایهگذاری متقابل است.
حمل و نقل ترانزیتی و صادرات نفت
جریانهای ترانزیتی و صادراتی قزاقستان همچنان رو به افزایش است، بهویژه در مسیر کریدور حمل و نقل بینالمللی ترانسخزر (TMТМ). در هفت ماهه سال ۲۰۲۵، ۲.۶ میلیون تن بار از طریق این کریدور حمل شده است – ۲٪ بیشتر نسبت به مدت مشابه سال گذشته. رشد حمل و نقل کانتینری بهویژه چشمگیر است: حجم آن تقریباً دو برابر شده و به ۴۰.۲ هزار TEU (معادل بیست فوت) رسیده است.
پویایی توسعه این مسیر قابل توجه است: در پنج سال گذشته، حجم بار شش برابر افزایش یافته است – از ۰.۸ میلیون تن در سال ۲۰۲۰ به ۴.۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۴. برنامه برای سال ۲۰۲۵ به ۵.۲ میلیون تن رسیده است که شامل ۷۰ هزار TEU کانتینر است. از جمله اقلام اصلی صادراتی قزاقستان، نفت و فرآوردههای نفتی، فلزات، مواد شیمیایی و غلات باقی میمانند. به نوبه خود، واردات و ترانزیت از طریق این کشور شامل کالاهای مصرفی، مواد غذایی، خودرو و تجهیزات مختلف است.
صادرات نفت قزاقستان از طریق مسیر باکو-تفلیس-جیهان اهمیت ویژهای پیدا کرده است. از نوامبر ۲۰۲۲، شرکت ملی «کاز مونای گاز» (KMG) به همراه شرکت دولتی آذربایجان، سوکار (SOCAR)، اقدام به تأمین نفت از این مسیر کرده است. حجمها بهتدریج در حال افزایش است: در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱ میلیون تن، در سال ۲۰۲۴ – ۱.4 میلیون تن، و در هشت ماهه اول سال ۲۰۲۵ – حدود ۰.۹ میلیون تن حمل شده است.
برنامهریزی شده است که تا سال ۲۰۲۷، صادرات نفت از این مسیر به ۷ میلیون تن در سال افزایش یابد. علاوه بر این، استفاده از خط لوله باکو - سوپسا به عنوان یک مسیر اضافی در حال بررسی است. به گفته کارشناسان، انتخاب مسیرهای خاص و حجم عرضه توسط ملاحظات تجاری و میزان آمادگی زیرساختها تعیین خواهد شد.
کریدورهای دیجیتال و انرژی
قزاقستان و آذربایجان در حال اجرای دو پروژه زیرساختی بزرگ با اهمیت منطقهای و بینالمللی هستند. اولین مورد، خط فیبر نوری زیردریایی (ВОЛС) آکتائو-سومگاییت است. این پروژه شامل کابلکشی زیردریایی به طول حدود ۳۸۰ کیلومتر در کف دریای خزر است. این امر یک مسیر جایگزین و پرسرعت برای اتصال قزاقستان به شبکه جهانی اینترنت و همچنین برای ترانزیت ترافیک دیجیتال در جهت اروپا - چین ایجاد خواهد کرد. ظرفیت انتقال سیستم بیش از ۴۰۰ ترابیت بر ثانیه خواهد بود.
در سال ۲۰۲۵، تمام کارهای مقدماتی به پایان رسید: تحقیقات دفتر و دریایی انجام شد، مناطق ساحلی آماده شدند، و تنظیم و آزمایش تجهیزات بر اساس الزامات پروژه در حال انجام است. شروع ساخت و ساز برای سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است و هزینه کلی پروژه بیش از ۲۲ میلیارد تنگه است.
دومین پروژه استراتژیک، کابلکشی الکتریکی در عمق زیاد است که سیستمهای انرژی قزاقستان، آذربایجان و ازبکستان را به هم متصل میکند. این کابل بخشی از کریدور «سبز» برای صادرات انرژی تجدیدپذیر به اروپا خواهد شد. کارهای ساخت و نصب طبق برنامه پیش میرود و راهاندازی برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.
هر دو پروژه نشاندهنده همکاری نزدیک قزاقستان و آذربایجان هستند که اهمیت استراتژیک منطقه را در حوزههای دیجیتال و انرژی افزایش میدهد.
گردشگری، دفاع و امنیت
در سالهای اخیر، گردشگری بین قزاقستان و آذربایجان رشد پایداری را نشان میدهد. بر اساس دادههای شرکت ملی «KazakhTourism»، در سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۰۲ هزار گردشگر آذربایجانی از این کشور بازدید کردند، در حالی که در سال ۲۰۲۲ این رقم حدود ۵۹ هزار نفر بود. همزمان، تعداد گردشگران قزاقستانی که به آذربایجان سفر کردهاند، از ۲۴ هزار نفر در سال ۲۰۲۲ به ۷۱.۵ هزار نفر در سال ۲۰۲۴ افزایش یافته است.
قزاقستان و آذربایجان امسال با برگزاری بیش از ۲۰ رویداد، همکاریها را در حوزه فنی-نظامی فعال کردهاند. در ماه فوریه، آگیل قربانف، معاون وزیر دفاع جمهوری آذربایجان، و بختیار یرسای، مشاور سابق وزارت دفاع، از قزاقستان بازدید کردند. در ماه ژوئن، رزمایشهای مشترک نیروی دریایی «نسیم خزر-۲۰۲۵» در دریای خزر برگزار شد و دانشجویان نظامی آذربایجانی در گردهمایی جوانان «آیبین» شرکت کردند. در ماه جولای، رزمایش یگانهای هواپیماهای بدون سرنشین (پهپاد) «تارلان-۲۰۲۵» در آذربایجان برگزار شد و همزمان رزمایشهای مشترک نیروی هوایی در میدان تیر سارایشاگان انجام شد.
علاوه بر این، از سال تحصیلی جدید، نظامیان قزاقستانی آموزش خود را در مؤسسه نظامی حیدر علیاف آغاز کردهاند، که تعمیق تبادل تجربه و آموزش پرسنل بین کشورها را تأیید میکند.
پل فرهنگی بین آستانه و باکو
در سالهای اخیر، روابط فرهنگی بین قزاقستان و آذربایجان فعالانه توسعه یافته و به بخش مهمی از روابط دوجانبه تبدیل شده است. روزهای فرهنگی، جشنوارههای فیلم، نمایشگاهها، کنسرتهای گالا و نمایشهای تئاتر بهطور منظم برگزار میشوند که به آشنایی متقابل با سنتهای ملی و هنر معاصر کمک میکنند.
یکی از رویدادهای مهم، اهدای کتاب توسط طرف قزاقستانی برای کتابخانههای قرهباغ بود. قزاقستان یک مرکز خلاقیت کودکان برای آذربایجان در شهر فضولی ساخت. در باکو و سومگاییت، خیابانهایی به نامهای چهرههای برجسته فرهنگی و علمی قزاق نامگذاری شدهاند و همچنین اقدامات یادبود به مناسبت سالگردهای آبای کونان بایف، ژامبیل ژابایف و دیگر شخصیتهای برجسته قزاقستان برگزار شده است.
پروژههای مشترک آموزشی و علمی بهطور مستمر اجرا میشوند: تبادل دانشجو، کنفرانسها، افتتاح مراکز مشترک علمی-آموزشی، نمایشگاهها و میزگردهای تخصصی. در ماه مارس، یک بسته شامل ۴۰ یادداشت تفاهم در باکو بین دانشگاههای برجسته دو کشور امضا شد و نمایشگاه آموزشی میزبان نمایندگانی از ۲۳ دانشگاه قزاقستانی بود.
فرهنگ قزاقستان به طور فزایندهای در میان مخاطبان آذربایجانی مورد استقبال قرار میگیرد. در سال ۲۰۲۵، ماه فیلم قزاقستان در باکو برگزار شد که در آن فیلمهایی مانند «دوس-مقاسان»، «کلاهبرداران»، «خاننشین قزاق»، «شمشیر الماس» به نمایش درآمدند و با استقبال زیاد عمومی روبرو شدند.
همچنین پروژههای مشترک در زمینه هنر، سینما، قومنگاری و گردشگری به طور فعال در حال توسعه هستند که پیوندهای انسانی بین کشورها را تقویت کرده و به افزایش علاقه به فرهنگ قزاقستان در آذربایجان کمک میکند.
رؤسای جمهور چه چیزی را بحث کردند؟
سفر آتی الهام علیاف به قزاقستان نویدبخش یک مرحله مهم در تقویت روابط متحدانه بین دو کشور است. به گفته ایلگار وِلیزاده، رئیس باشگاه کارشناسان سیاسی «قفقاز جنوبی»، این تنها یک دیدار تشریفاتی نیست، بلکه یک فرصت استراتژیک برای بحث در مورد مسائل کلیدی امنیت منطقهای، دفاع، فناوریهای پیشرفته و طرحهای مشترک زیرساختی است.
— ویلیزاده تأکید کرد: «توجه ویژهای به توسعه روابط حمل و نقل و لجستیک شد. اجرای مسیر حمل و نقل خزر در حال پیشرفت است، تعرفهها در حال هماهنگی هستند، زیرساختهای مؤثر در حال ایجاد است. در طول این سفر، احتمالاً اسنادی امضا خواهند شد که اجرای عملی این پروژهها را تثبیت میکند.»
او همچنین بر اولویت همکاریهای انسانی از جمله علم، آموزش و تبادلات فرهنگی تأکید کرد.
آنار عزیزو، اقتصاددان، تأکید میکند که این سفر دارای دستور کار اقتصادی برجستهای است.
— عزیزو خاطرنشان کرد: «ترانزیت نفت قزاقستان از طریق باکو-تفلیس-جیهان بهطور پیوسته در حال رشد است. برنامهریزی شده است که حجمها تا سال ۲۰۲۷ به ۷ میلیون تن در سال افزایش یابد. همچنین مسیر از طریق خط لوله باکو-سوپسا در حال بررسی است که فرصتهای تجاری جدیدی را باز میکند.»
او همچنین بر چشماندازهای همکاری در چارچوب کریدور میانی تأکید کرد.
— او افزود: «جادهها، شبکههای راهآهن، بنادر در حال نوسازی هستند. انتظار میرود بحث در مورد پروژههای جدید در زمینه لجستیک، توافقنامههای مربوط به نوسازی مشترک زیرساختهای بندری و همکاری در کشتیسازی انجام شود.»
این اقتصاددان همچنین به بخش کشاورزی توجه نشان داد.
— عزیزو گفت: «گندم قزاقستان به طور فعال به آذربایجان عرضه میشود. در عین حال، پتانسیل صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان به قزاقستان در حال رشد است. این امر جریانهای کالا را گسترش داده و فرصتهایی برای تنوعبخشی به تجارت متقابل ایجاد میکند.»
ای. ولیزاده، کارشناس سیاسی، بر اهمیت همکاری در حوزه نظامی نیز تأکید کرد.
— این کارشناس ابراز اطمینان کرد: «این سفر میتواند بستری برای امضای توافقنامههای جدید در زمینه تعاملات فنی-نظامی و توسعه طرحها در حوزه فناوریهای پیشرفته باشد.»
به طور کلی، کارشناسان بر این باورند که سفر الهام علیاف به آستانه با هدف تقویت بیشتر همکاریهای استراتژیک، اقتصادی و زیرساختی، امضای توافقنامههای مشخص و ایجاد شرایط برای رشد بیشتر تجارت، توسعه مسیرهای حمل و نقل و پروژههای نوآورانه است. این امر برای بخش تجارت، افقهای جدیدی برای سرمایهگذاری متقابل، تجارت و تعاملات پروژهای باز خواهد کرد، و برای دولتها – فرصتی برای ارتقاء روابط به یک سطح کیفی جدید.
ملاحظه محوری:
یکی از محورهای کلیدی مذاکرات که به طور مستقیم بر منافع بلندمدت قزاقستان تأثیر میگذارد، توسعه «کریدور میانی» (TMTM) است. در این میان، گشایش احتمالی مسیر ترانزیتی از خاک ارمنستان به نخجوان اهمیتی حیاتی دارد.
قزاقستان به عنوان یک کشور محصور در خشکی، برای صادرات کالاهای خود (به ویژه نفت، غلات و فلزات) به بازارهای اروپایی، به شدت به دنبال مسیرهای جایگزین برای عبور از روسیه است. کریدور میانی که از قزاقستان (بندر آکتائو) آغاز و با عبور از دریای خزر به باکو میرسد، اصلیترین گزینه است.
در حال حاضر، مسیر زمینی اصلی از باکو به سمت اروپا از طریق گرجستان و سپس ترکیه (خط آهن باکو-تفلیس-قارص) میگذرد. گشایش مسیر نخجوان از طریق ارمنستان، یک مسیر جایگزین مستقیم و مکمل به سمت ترکیه (که با نخجوان مرز مشترک دارد) ایجاد میکند.
این امر وابستگی ترانزیتی قزاقستان به یک مسیر (مسیر گرجستان) را کاهش داده (اصل تنوعبخشی)، ظرفیت کلی کریدور میانی را به شدت افزایش میدهد و بالقوه میتواند هزینهها و زمان حمل و نقل را کاهش دهد. بنابراین، سفر علیاف به آستانه فرصتی برای هماهنگی در مورد این زیرساخت حیاتی است که میتواند یک «تغییردهنده بازی» (Game-Changer) برای موقعیت ترانزیتی قزاقستان باشد. تأثیر روابط فرهنگی بر همکاریهای اقتصادی: فراتر از دیپلماسی
اشاره به «خویشاوندی معنوی» در تیتر اصلی گزارش، صرفاً یک تعارف دیپلماتیک نیست، بلکه سنگ بنای «عملگرایی اقتصادی» است.
ریشههای مشترک تاریخی، فرهنگی و زبانی (در چارچوب جهان تُرک) سطح بالایی از اعتماد متقابل ایجاد میکند. این اعتماد، «اصطکاک» را در مذاکرات پیچیده اقتصادی کاهش میدهد. توافق بر سر تعرفههای ترانزیتی نفت یا پروژههای عظیم زیرساختی (مانند کابل فیبر نوری) زمانی آسانتر است که طرفین یکدیگر را شریک و برادر بدانند، نه صرفاً یک رقیب تجاری.
تبادلات فرهنگی و علمی، مانند امضای ۴۰ یادداشت تفاهم میان دانشگاهها یا آموزش نظامیان قزاق در باکو، به طور مستقیم «سرمایه انسانی» مورد نیاز برای همکاریهای اقتصادی را پرورش میدهد. نسلی از مهندسان، مدیران و دیپلماتهایی تربیت میشوند که با فرهنگ و زبان یکدیگر آشنا هستند و شبکههای ارتباطی لازم برای اجرای پروژههای مشترک را دارند.
اقداماتی مانند اهدای کتاب به کتابخانههای قرهباغ یا ساخت مرکز خلاقیت کودکان توسط قزاقستان در فضولی، بازخورد عمومی بسیار مثبتی در آذربایجان ایجاد میکند. این «قدرت نرم» به رهبران اجازه میدهد تا پروژههای اقتصادی بلندمدت و پرهزینه را با حمایت مردمی پیش ببرند. در واقع، فرهنگ، «نرمافزاری» است که «سختافزار» اقتصاد (خطوط لوله، راهآهنها و کابلهای داده) بر بستر آن بهینهتر کار میکند.
جمعبندی
سفر الهام علیاف به آستانه، فراتر از امضای اسناد دوجانبه، تثبیتکننده یک محور استراتژیک (آستانه-باکو) است که به سرعت در حال تبدیل شدن به قلب تپنده اتصالپذیری در اوراسیا است. قزاقستان و آذربایجان با پیوند دادن «خویشاوندی معنوی» خود با «عملگرایی اقتصادی» سرسختانه، نه تنها تجارت دوجانبه خود را تقویت میکنند، بلکه به طور فعال در حال بازطراحی نقشههای حمل و نقل، انرژی و دیجیتال منطقه هستند. این دیدار، روند تبدیل شدن این دو کشور به پل ارتباطی کلیدی و مستقل میان آسیا و اروپا را تسریع خواهد کرد و افقهای جدیدی را برای تجارت و سرمایهگذاری در سراسر «کریدور میانی» خواهد گشود.
آلماتی قزاقستان
منابع:
https://br.az/politics/82796/baku-astana-soyuz-ustremlennyy-v-buduschee/
https://azertag.az/ru/xeber/kazinform_dvustoronnie_otnosheniya_kazahstana_i_azerbaidzhana_opirayutsya_na_ekonomicheskii_pragmatizm_i_duhovnoe_rodstvo-3813067
https://www.inform.kz/ru/astana-baku-ekonomicheskiy-pragmatizm-i-duhovnoe-rodstvo
نظر شما